W dniu 11 stycznia 2018 r. PFR Fundusz Inwestycji Samorządowych – którego misją jest dostarczanie Kapitału na Rozwój Samorządów - podpisał umowy inwestycyjne. Pierwsza została podpisana z gminami Nowy Sącz, Nawojowa, Stary Sącz, Kamionka Wielka, Korzenna, dzięki której fundusz PFR dokona inwestycji w spółkę Sądeckie Wodociągi. Druga inwestycja dotyczy także rozbudowy infrastruktury wodno-kanlizacyjnej w Limanowej, gdzie fundusz stanie się udziałowcem Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Łączna wartość obu inwestycji wynosi 50 mln złotych.
"PFR realizuje Pakiet dla Miast Średnich, który jest elementem tzw. Planu Morawieckiego, mającym na celu przyspieszenie inwestycji w nowoczesną infrastrukturę polskich samorządów. Naszym celem jest dostarczenie Kapitału na Rozwój Samorządów jako kluczowego elementu oferty Polskiego Funduszu Rozwoju dla jednostek samorządu terytorialnego, które chcą sfinansować inwestycje. Jestem przekonany, że nasza oferta przyczyni się do znacznego zwiększenia dynamiki inwestycji polskich samorządów, w szczególności w obszarze infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, systemów ciepłownictwa oraz rewitalizacji" – powiedział Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
PFR (za pośrednictwem Funduszu Inwestycji Samorządowych) zainwestuje w Sądeckie Wodociągi oraz Miejskie Zakłady Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Limanowej, obejmując pakiety mniejszościowe w tych spółkach. Pozyskane środki samorządy zamierzają przeznaczyć na realizację strategicznych inwestycji dla swoich mieszkańców. Inwestycja Polskiego Funduszu Rozwoju ma maksymalnie 20-letni horyzont inwestycyjny.
"Dzisiejsza uroczystość pokazuje, że spotkania przedinwestycyjne z ekspertami PFR przyniosły pierwsze efekty, a sam instrument przygotowany w ramach Pakietu dla średnich miast jest bardzo potrzebny. Już dwa miasta zdecydowały się na realizację projektów w tym modelu. To pionierska decyzja, która przyniesie korzyści każdej ze stron, a także potwierdzenie tego, że PFR stanowi bezpieczne źródło finansowania lokalnych inwestycji publicznych" – zaznaczył Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju.
Dodatkowo do 11 stycznia 2018 r. Polski Fundusz Rozwoju zawarł ponad 20 umów o współpracy i zachowaniu poufności z jednostkami samorządu terytorialnego, które rozważają współpracę z podmiotami takimi jak Polski Fundusz Rozwoju.
"Oferta PFR przeznaczona jest dla tych jednostek samorządu terytorialnego, które w obliczu ograniczonego dostępu do środków pomocowych UE, nie mają możliwości dalszego zadłużenia.
Z naszych badań wynika, że wartość potrzeb inwestycyjnych samorządów, dla których nie posiadają one zapewnionego finansowania ponad 3-krotnie przekracza ich zdolność do zadłużania. W takich przypadkach oferta Polskiego Funduszu Rozwoju oraz instrument finansowania jakim jest Partnerstwo Publiczno-Prywatne stanowi dobry instrument finansowania usług publicznych i sposób na realizację kapitałochłonnych inwestycji nie generujących przychodu. Z satysfakcją podpsujemy dzisiaj pierwsze umowy w ramach naszego programu. Ufam, że inne samorządy także skorzystają z naszej oferty" – powiedział Bartłomiej Pawlak, członek zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju odpowiedzialny m.in. za inwestycje samorządowe.
"Pakiet dla średnich miast to projekt strategiczny, który pomaga mniejszym ośrodkom konkurować z tymi dużymi w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych, skorzystaniu z innowacyjnych źródeł finansowania i przyciągnięciu prywatnych inwestorów. Po pierwszych miesiącach widzimy, że ta forma wsparcia skutecznie mobilizuje je do aplikowania o środki oraz wpływa na ich rozwój, a tym samym na gospodarkę lokalną i krajową" – powiedział Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.
Polski Fundusz Rozwoju jest Partnerem Ministerstwa Rozwoju w realizacji programu „Pakiet dla miast średnich”. Rolą PFR jest prowadzenie konsultacji z jednostkami samorządu terytorialnego dotyczących możliwości sfinansowania ich potrzeb inwestycyjnych. W ramach naboru do PFR zgłosiło się 150 samorządów, które poszukują możliwości realizacji inwestycji, nie mają możliwości pozyskania dotacji, a z różnych względów nie chcą lub nie mogą się zadłużać. Najwięcej potrzeb inwestycyjnych zostało zgłoszonych w obszarze infrastruktury drogowo-transportowej (tj.: drogi, ulice, obwodnice, węzły, mosty, dworce, linie kolejowe, tabor, węzły przesiadkowe) oraz w obszarze kubatura (muzea, centra akwizycji wiedzy, szkoły, przedszkola). Ich łączna wartość wynosi w sumie ponad 5,5 mld zł.