„Test Dojrzałości Cyfrowej” to bezpłatne narzędzie stworzone przez PFR we współpracy z Fundacją Digital Poland, które w łatwy i szybki sposób pozwala organizacji na sprawdzenie, na jakim poziomie znajduje się w kwestii cyfryzacji i od czego rozpocząć proces ucyfrowienia. W Centralnym Domu Technologii w Warszawie odbyła się jego inauguracja pod hasłem „Test Dojrzałości Cyfrowej - pierwszy krok w kierunku Cyfrowej Dekady 2030”. Eksperci, uczestnicy i partnerzy programu dyskutowali na temat rozwoju polskich przedsiębiorstw i pomocy instytucji publicznych w cyfryzacji. Eliza Kruczkowska, Dyrektorka Departamentu Rozwoju Innowacji w PFR podkreśliła, jak ważną rolę w procesie cyfryzacji firm odgrywa technologia i jak test wesprze ich w tych działaniach:
Dużo mówimy o potencjale sztucznej inteligencji dla biznesu, a tylko 40% polskich firm z sektora MŚP osiągnęło co najmniej podstawowy poziom wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych (średnia unijna to 55%). Jak to zmienić? Zwiększając samoświadomość. Dlatego stworzyliśmy „Test Dojrzałości Cyfrowej”. Jego wyniki będą wsparciem nie tylko w określeniu obszarów dojrzałości cyfrowej, ale również w podjęciu kolejnych kroków w procesie digitalizacji, w sposób dojrzały oraz uporządkowany.
mówiła Eliza Kruczkowska.
Paweł Huras, ekspert w Departamencie Rozwoju Innowacji w PFR
Polskie firmy nadal w swoich procesach i produktach opierają się na bardzo prostych technologiach. Często, gdy rozmawiamy o cyfryzacji i zaawansowaniu technologicznym, to od razu przeskakujemy m.in. do sztucznej inteligencji. Jednak nawet w zaawansowanych firmach technologicznych, często badania jakościowe przeprowadzane są na kartkach papieru. Pamiętajmy, że cyfryzacja w firmach to często nadal zmiana z papieru na Excel. To pokazuje, jak duży potencjał cyfryzacji stoi przed przedsiębiorcami.
powiedział podczas spotkania Łukasz Barć, ekonomista na region Europy i Azji Środkowej w Banku Światowym.
Wiele firm boryka się z wyzwaniami, które wymagają wdrożenia i unowocześnienia nowej technologii, które niekoniecznie są związane z AI czy blockchain, ale na przykład z wdrożeniem systemów ERP czy CRM. Tylko 1/3 wszystkich przedsiębiorstw w Polsce korzysta z systemów ERP. Jak zatem wspierać nie tylko technologicznie? Przede wszystkim firmy powinny mieć dostęp do wykwalifikowanej kadry, czy możliwość korzystania z pomocy doradców i konsultantów, by pomóc im stworzyć długoletnią strategie cyfryzacji.
dodał Łukasz Białek, Naczelnik Wydziału Strategii w Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
Sektor, który się wyróżnia pod względem ucyfrowienia to gastronomia i zakwaterowanie. Korzystają one z różnych platform i rozwiązań cyfrowych.
powiedział Ignacy Święcicki, kierownik zespołu gospodarki cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym.
Zachęcam do przekazywania informacji o tym bezpłatnym i cyfrowym narzędziu pozwalającym zdiagnozować cyfrową dojrzałość firmy. Pozwoli to firmom łatwiej sięgnąć po gotowe rozwiązania, a tym samym przybliży nas do realizacji celów "Drogi ku cyfrowej dekadzie" (90% MŚP jest dojrzała cyfrowo na minimalnym poziomie, a 75% firm korzysta z jednej z technologii typu AI, cloud czy bigdata)
- podsumował prowadzący dyskusję Piotr Mieczkowski, Dyrektor zarządzający w fundacji Digital Poland.
W cyfryzacji musimy cały czas biec – obserwować trendy, rozumieć i reagować na zmiany. Trzeba też myśleć globalnie, a nie ograniczać się do tworzenia rozwiązań na lokalnych rynkach. W kontekście tworzenia produktu cyfrowego czy procesów należy myśleć szeroko.
Lucyna Michniewicz- Ślaska, CIO w Grupie Kapitałowej VOX
W firmie należy mieć ambasadorów, czyli głosicieli zmiany. Trzeba też zastanowić się i dyskutować, dlaczego robimy zmiany, co nam to naprawdę da – wtedy daje nam silne argumenty ku dalszych zmianom.
Leszek Dancewicz, dyrektor IT Group Technology w Allegro
Jeśli działamy ad hoc, tymczasowo, to może nam nie udać się zcyfryzować. Punktem wyjścia jest rozpoznanie, co jest najważniejsze w organizacji i jakie są w niej procesy. Zakładam też, że to powinien być klient. To jest absolutnie punkt wyjścia, a technologia na drugim miejscu.
Bogdan Zatorski, kierownik ds. analiz biznesowych i wymagań prawnych w firmie Symfonia
- bezpłatną i natychmiastową diagnozę mocnych i słabych stron organizacji,
- ocenę poziomu dojrzałości cyfrowej,
- wiedzę o transformacji cyfrowej,
- dostęp do Mapy Cyfrowych Rozwiązań
- listę źródeł finansowania transformacji cyfrowej