Polski Fundusz Rozwoju zawarł porozumienie w sprawie utworzenia konsorcjum inwestycyjnego, które zbuduje w polskich stoczniach dwa pełnomorskie promy pasażersko-samochodowe dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Inwestycja wzmocni konkurencyjność PŻB i wesprze rozwój polskich stoczni.
Polska Żegluga Bałtycka SA jest zainteresowana inwestycjami w rozwój nowych połączeń żeglugowych na Morzu Bałtyckim, obsługiwanych przez nową rozbudowaną flotę promów. Inwestycja wymaga finansowania w postaci kapitału oraz kredytów. Partnerami finansowymi są Polski Fundusz Rozwoju (PFR) SA oraz PKO Bank Polski SA. W skład konsorcjum partnerów przemysłowych, które ma wykonać nowe promy są Gdańska Stocznia Remontowa Im. J. Piłsudskiego SA, Stocznia Remontowa "NAUTA" SA, Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA oraz Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o. jako kontynuator przemysłu stoczniowego w Szczecinie.
- Nasza inwestycja ma na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego przewoźnika promowego, na rynku, który w naszej ocenie ma atrakcyjne perspektywy rozwoju wspierane przebudową infrastruktury drogowej w Polsce. Jednocześnie, zamówienie promów w polskich stoczniach zwiększy możliwości rozwoju przemysłu stoczniowego oraz ich kooperantów – mówi Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju SA.
Z perspektywy gospodarczej projekt inwestycji w polską żeglugę bałtycką bardzo dobrze wpisuje się w Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, umacniając sektor logistyki i przewozów morskich oraz przemysłu i nowoczesny technologii.
Zgodnie z podpisanym listem intencyjnym pierwszy z promów ma być gotowy w 2019 r. PFR i PKO BP zapewnią finansowanie kapitałowe oraz dłużne projektu inwestycyjnego. Szczegółowa struktura finansowania będzie określona w ramach dalszych prac.
Projekt inwestycyjny będzie realizowany zgodnie z przepisami ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, która ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r.