Porozumienie podpisane przez Polski Fundusz Rozwoju, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Energii, NCBiR, NFOŚiGW oraz samorządowców z 41 polskich miast i gmin (reprezentujących niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce) pod auspicjami Związku Miast Polskich, tworzy wspólnotę, która będzie kształtować zasady dotyczące branży elektromobilności w całej Polsce. Rozwój tego sektora jest jednym z celów zapisanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, uchwalonej tydzień temu przez Radę Ministrów.
Strategiczny program rządowy pod nazwą Elektromobilność, nadzorowany przez Ministerstwo Energii wspólnie z Ministerstwem Rozwoju, obejmuje dwa programy flagowe: E-bus (autobus elektryczny) oraz samochód elektryczny. Polski Fundusz Rozwoju odgrywa w nim istotną rolę kierując realizacją prac dotyczących Programu E-bus oraz wspierając cały Program Elektromobilność różnymi instrumentami finansowymi.
W ramach dotychczasowych działań w lutym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Grupa PFR) ogłosiła uruchomienie pierwszego programu dedykowanego sektorowi elektromobilności skierowanego do MSP, pod nazwą „Badania na Rynek” (dotacje do wdrożenia prac badawczo-rozwojowych), a w następnym kroku planuje uruchomienie akceleratora dedykowanego tej branży.
Rozwój elektromobilności wprowadza nowe obszary wymagające nakładów oraz kompetencji, takie jak infrastruktura ładowania i baterie. Stwarza to przestrzeń dla nowych modeli biznesowych, np. dostarczanie i operowanie infrastrukturą ładowania dla samorządów czy usługi ładowania. PFR będzie wspierał przedsięwzięcia przyśpieszające realizację programu Elektromobilność i jest zainteresowany rolą inwestora finansowego w związanych z nim przedsięwzięciach infrastrukturalnych nadających dynamikę rynkowi.
- PFR działa w branżach innowacyjnych. Dlatego jesteśmy gotowi aktywnie uczestniczyć we wspieraniu rozwoju elektromobilności w Polsce. Zarówno poprzez instrumenty finansowania infrastruktury miejskiej dla samorządów, pragnących wprowadzać niskoemisyjny tabor na potrzeby transportu zbiorowego, jak i poprzez dostarczanie finansowania dla innowacyjnych firm z branży elektromobilnej – powiedział Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
Podpisane w Ministerstwie Rozwoju porozumienie pomiędzy stroną rządową, a samorządami, poza kwestią zwiększania liczby elektrycznych autobusów na polskich drogach, obejmuje także inne obszary współpracy dotyczącej rozwoju elektromobilności w Polsce. Prowadzone wspólnie prace będą dotyczyć zaplanowania i zbudowania infrastruktury do ładowania autobusów i samochodów elektrycznych, skoordynowanego udziału w pracach badawczo–rozwojowych, czy przygotowania księgi dobrych praktyk, mającej zastosowanie przy wprowadzaniu w polskich samorządach elektrycznego transportu miejskiego i samochodowego.
Na koniec 2016 roku autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w polskich samorządach. W sumie 31 E-busów jeździ obecnie po ulicach 5 polskich miast: Warszawy, Krakowa, Inowrocławia, Jaworzna oraz Lublina.
W ramach Programu E-bus, przy współpracy z ministerstwami oraz agencjami rządowymi powstaje ekosystem, który przyczyni się do stworzenia polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie, dostarczającego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy. Celem jest wyprodukowanie autobusu elektrycznego składającego się w głównej mierze z polskich komponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji, dojrzałego technologicznie i konkurencyjnego rynkowo. Aspiracją programu jest sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie, stworzenie rozpoznawalnej globalnie marki oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku.
Program zakłada wprowadzanie na polskie drogi 1000 autobusów elektrycznych do 2021 r. Sygnatariusze porozumienia już teraz zadeklarowali w swoich zgłoszeniach chęć zakupu łącznie 780 autobusów elektrycznych do 2020 roku. Odpowiada to 16 proc. ich łącznego taboru autobusowego, który wynosi 5 tys. sztuk. To zarazem 7 proc. w odniesieniu do liczby wszystkich autobusów miejskich w Polsce (ok. 11,5 tys. sztuk). Miasta zadeklarowały także chęć rozwoju elektrycznych taksówek (Rzeszów), car-sharingu (Wrocław, Kraków, Świdnik-motocykle elektryczne) oraz elektrycznych samochodów.
Wdrożenie programu e-Bus przyczyni się do poprawy jakości życia w polskich miastach poprzez zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, obniżenie hałasu oraz poprawę komfortu pasażerów. Program ma także istotne znaczenie gospodarcze. Oznacza rozwój w Polsce nowego rynku o długofalowym potencjale wzrostowym poprzez stymulowanie projektowania i wytwarzania polskich autobusów elektrycznych oraz budowę silnych podmiotów na wszystkich etapach łańcucha wartości w sektorze produkcji.
W ramach dotychczasowych działań w lutym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Grupa PFR) ogłosiła uruchomienie pierwszego programu dedykowanego sektorowi elektromobilności skierowanego do MSP, pod nazwą „Badania na Rynek” (dotacje do wdrożenia prac badawczo-rozwojowych), a w następnym kroku planuje uruchomienie akceleratora dedykowanego tej branży.
Rozwój elektromobilności wprowadza nowe obszary wymagające nakładów oraz kompetencji, takie jak infrastruktura ładowania i baterie. Stwarza to przestrzeń dla nowych modeli biznesowych, np. dostarczanie i operowanie infrastrukturą ładowania dla samorządów czy usługi ładowania. PFR będzie wspierał przedsięwzięcia przyśpieszające realizację programu Elektromobilność i jest zainteresowany rolą inwestora finansowego w związanych z nim przedsięwzięciach infrastrukturalnych nadających dynamikę rynkowi.
- PFR działa w branżach innowacyjnych. Dlatego jesteśmy gotowi aktywnie uczestniczyć we wspieraniu rozwoju elektromobilności w Polsce. Zarówno poprzez instrumenty finansowania infrastruktury miejskiej dla samorządów, pragnących wprowadzać niskoemisyjny tabor na potrzeby transportu zbiorowego, jak i poprzez dostarczanie finansowania dla innowacyjnych firm z branży elektromobilnej – powiedział Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
Podpisane w Ministerstwie Rozwoju porozumienie pomiędzy stroną rządową, a samorządami, poza kwestią zwiększania liczby elektrycznych autobusów na polskich drogach, obejmuje także inne obszary współpracy dotyczącej rozwoju elektromobilności w Polsce. Prowadzone wspólnie prace będą dotyczyć zaplanowania i zbudowania infrastruktury do ładowania autobusów i samochodów elektrycznych, skoordynowanego udziału w pracach badawczo–rozwojowych, czy przygotowania księgi dobrych praktyk, mającej zastosowanie przy wprowadzaniu w polskich samorządach elektrycznego transportu miejskiego i samochodowego.
Na koniec 2016 roku autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w polskich samorządach. W sumie 31 E-busów jeździ obecnie po ulicach 5 polskich miast: Warszawy, Krakowa, Inowrocławia, Jaworzna oraz Lublina.
W ramach Programu E-bus, przy współpracy z ministerstwami oraz agencjami rządowymi powstaje ekosystem, który przyczyni się do stworzenia polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie, dostarczającego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy. Celem jest wyprodukowanie autobusu elektrycznego składającego się w głównej mierze z polskich komponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji, dojrzałego technologicznie i konkurencyjnego rynkowo. Aspiracją programu jest sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie, stworzenie rozpoznawalnej globalnie marki oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku.
Program zakłada wprowadzanie na polskie drogi 1000 autobusów elektrycznych do 2021 r. Sygnatariusze porozumienia już teraz zadeklarowali w swoich zgłoszeniach chęć zakupu łącznie 780 autobusów elektrycznych do 2020 roku. Odpowiada to 16 proc. ich łącznego taboru autobusowego, który wynosi 5 tys. sztuk. To zarazem 7 proc. w odniesieniu do liczby wszystkich autobusów miejskich w Polsce (ok. 11,5 tys. sztuk). Miasta zadeklarowały także chęć rozwoju elektrycznych taksówek (Rzeszów), car-sharingu (Wrocław, Kraków, Świdnik-motocykle elektryczne) oraz elektrycznych samochodów.
Wdrożenie programu e-Bus przyczyni się do poprawy jakości życia w polskich miastach poprzez zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, obniżenie hałasu oraz poprawę komfortu pasażerów. Program ma także istotne znaczenie gospodarcze. Oznacza rozwój w Polsce nowego rynku o długofalowym potencjale wzrostowym poprzez stymulowanie projektowania i wytwarzania polskich autobusów elektrycznych oraz budowę silnych podmiotów na wszystkich etapach łańcucha wartości w sektorze produkcji.