Polski Fundusz Rozwoju sfinansuje powstanie jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych Krakowa. Trasa Łagiewnicka to część wewnętrznej obwodnicy miasta, której budowa przyczyni się do odciążenia ruchu drogowego w ścisłym centrum i połączy ze sobą południowe dzielnice. Zgodnie z założeniami Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju inwestycje w infrastrukturę są jednym z priorytetów Polskiego Funduszu Rozwoju.
W ramach inwestycji powstanie nowoczesna arteria o długości ok. 4 km, łącząca istniejącą ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych. Przedsięwzięcie wymaga również wydrążenia trzech tuneli o łącznej długości około półtora kilometra, wybudowania bezkolizyjnych skrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowego z centrum obsługi podróżnych, wytyczenia kładki dla pieszych i rowerzystów, budowy dwóch mostów (w tym kolejowego), przebudowy koryta rzeki Wilga, a także wybudowania przystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranów akustycznych. Harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowalnych w 2017 oraz ich zakończenie w 2020 roku.
- Trasa Łagiewnicka jest przykładem nowoczesnej sieci transportowej pomyślanej tak, aby jak najlepiej służyć potrzebom gospodarczym Krakowa i całej Małopolski oraz podnieść jakość życia mieszkańców. Rozbudowując i modernizując sieci transportowe i techniczne wzmacniamy pozycję konkurencyjną poszczególnych regionów Polski i zarazem całego kraju. Intensyfikacja inwestycji samorządowych jest istotna z punktu widzenia przyspieszenia wzrostu gospodarczego w latach 2017-2018 – powiedział Mateusz Morawiecki, Wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów.
Realizacja inwestycji przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa (w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów) poprzez bezpośrednie połączenie południowych dzielnic miasta. Trasa umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin.
- Cała trzecia obwodnica Krakowa, której istotną częścią jest Trasa Łagiewnicka, polepszy jakość komunikacji miejskiej zwiększając przepustowość oraz prędkość transportu. Przyczyni się także do wzrostu bezpieczeństwa poprzez znaczące zmniejszenie ruchu drogowego w historycznym centrum miasta - powiedział Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
Założenia inwestycji zostały opracowane wspólnie przez Polski Fundusz Rozwoju i Kraków, na mocy podpisanego przez strony porozumienia. Główny ciężar prac projektowo-koncepcyjnych oraz symulacji budżetowych projektu spoczywał na mieście, zaś PFR odpowiadał między innymi za wypracowanie struktury prawnej oraz modelowanie finansowe przedsięwzięcia, jak również za aranżację finansowania. W jego ramach PFR dostarcza ponad 200 mln zł. Instrument finansowy PFR jest kluczowy dla realizacji inwestycji.
Budowa Trasy Łagiewnickiej będzie finansowana także z innych źródeł. Niemal 300 mln zł kredytu zapewni działający w ramach Grupy PFR Bank Gospodarstwa Krajowego. W grudniu 2016 r. zgody kredytowe uzyskał także Europejski Bank Inwestycyjny. Szacowana wysokość finansowania EBI w ramach Planu Junckera to niemal 400 mln zł. Miasto wystąpiło również o blisko 100 mln zł dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko na tramwajową część projektu. Wniosek jest w trakcie oceny przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowity koszt inwestycji, z uwzględnieniem finansowania w okresie budowy, szacowany jest na ok. 1 mld zł.
PFR inwestuje w infrastrukturę
Podstawowym celem działania funduszy PFR w zakresie finansowania infrastruktury, które z reguły ma charakter kapitałochłonny, jest zapewnienie „bankowalności” projektów inwestycyjnych, tzn. spełniania kryteriów otwierających drogę do zaangażowania dłużnego ze strony banków. W efekcie możliwe staje się pozyskanie najtańszego rynkowego finansowania kosztów projektu, tj. finansowania bankowego.
Instrumenty, którymi posługują się fundusze PFR dla realizacji swoich celów inwestycyjnych, to po pierwsze instrumenty kapitałowe, czyli inwestowanie w akcje lub udziały spółek projektowych realizujących projekty infrastrukturalne. Po drugie, mogą to być instrumenty bazujące na długu podporządkowanym do bankowego finansowania głównego. Tego typu wejście przez fundusze infrastrukturalne PFR ze swoimi instrumentami finansowymi do spółek projektowych umożliwia pozyskanie od banków standardowo od 60 do 80 procent finansowania kosztów projektu infrastrukturalnego w formie długu bankowego.
- W okresie ostatniego półtora roku jako Grupa PFR sfinansowaliśmy inwestycje infrastrukturalne o wartości ponad 10 mld zł. Istotny udział mają tutaj projekty realizowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości - powiedział Paweł Borys.
Wśród przedsięwzięć zrealizowanych przez Grupę PFR w zakresie infrastruktury są m.in.: budowa jednej z największych inwestycji na Pomorzu – głębokowodnego nabrzeża terminala kontenerowego w Gdańsku; inwestycja z PESA Bydgoszcz w rozwój krajowego transportu kolejowego; rewitalizacja przedwojennych kamienic na terenie Miasta Kazimierzowskiego w Radomiu, czy modernizacja zespołu akademików Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego i ich otoczenia.
Działający w Grupie PFR Bank Gospodarstwa Krajowego oferuje finansowanie projektów infrastrukturalnych w oparciu o finansowanie dłużne. BGK obsługuje także Krajowy Fundusz Drogowy, zapewniając finansowanie dla projektów realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Z kolei Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości dofinansowuje projekty drogowe w Polsce Wschodniej, zwiększając tym samym dostępność komunikacyjną miast wojewódzkich z tej części Polski. W ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia zaplanowane zostały inwestycje, które przyczynią się do lepszego skomunikowania stolic województw Polski Wschodniej z siecią dróg krajowych, przez co wzmocniona zostanie pozycja ww. miast jako istotnych rynków pracy. Inwestycje przyczynią się również do podniesienia konkurencyjności i ożywienia przedsiębiorczości w makroregionie.
- Trasa Łagiewnicka jest przykładem nowoczesnej sieci transportowej pomyślanej tak, aby jak najlepiej służyć potrzebom gospodarczym Krakowa i całej Małopolski oraz podnieść jakość życia mieszkańców. Rozbudowując i modernizując sieci transportowe i techniczne wzmacniamy pozycję konkurencyjną poszczególnych regionów Polski i zarazem całego kraju. Intensyfikacja inwestycji samorządowych jest istotna z punktu widzenia przyspieszenia wzrostu gospodarczego w latach 2017-2018 – powiedział Mateusz Morawiecki, Wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów.
Realizacja inwestycji przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa (w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów) poprzez bezpośrednie połączenie południowych dzielnic miasta. Trasa umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin.
- Cała trzecia obwodnica Krakowa, której istotną częścią jest Trasa Łagiewnicka, polepszy jakość komunikacji miejskiej zwiększając przepustowość oraz prędkość transportu. Przyczyni się także do wzrostu bezpieczeństwa poprzez znaczące zmniejszenie ruchu drogowego w historycznym centrum miasta - powiedział Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
Założenia inwestycji zostały opracowane wspólnie przez Polski Fundusz Rozwoju i Kraków, na mocy podpisanego przez strony porozumienia. Główny ciężar prac projektowo-koncepcyjnych oraz symulacji budżetowych projektu spoczywał na mieście, zaś PFR odpowiadał między innymi za wypracowanie struktury prawnej oraz modelowanie finansowe przedsięwzięcia, jak również za aranżację finansowania. W jego ramach PFR dostarcza ponad 200 mln zł. Instrument finansowy PFR jest kluczowy dla realizacji inwestycji.
Budowa Trasy Łagiewnickiej będzie finansowana także z innych źródeł. Niemal 300 mln zł kredytu zapewni działający w ramach Grupy PFR Bank Gospodarstwa Krajowego. W grudniu 2016 r. zgody kredytowe uzyskał także Europejski Bank Inwestycyjny. Szacowana wysokość finansowania EBI w ramach Planu Junckera to niemal 400 mln zł. Miasto wystąpiło również o blisko 100 mln zł dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko na tramwajową część projektu. Wniosek jest w trakcie oceny przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowity koszt inwestycji, z uwzględnieniem finansowania w okresie budowy, szacowany jest na ok. 1 mld zł.
PFR inwestuje w infrastrukturę
Podstawowym celem działania funduszy PFR w zakresie finansowania infrastruktury, które z reguły ma charakter kapitałochłonny, jest zapewnienie „bankowalności” projektów inwestycyjnych, tzn. spełniania kryteriów otwierających drogę do zaangażowania dłużnego ze strony banków. W efekcie możliwe staje się pozyskanie najtańszego rynkowego finansowania kosztów projektu, tj. finansowania bankowego.
Instrumenty, którymi posługują się fundusze PFR dla realizacji swoich celów inwestycyjnych, to po pierwsze instrumenty kapitałowe, czyli inwestowanie w akcje lub udziały spółek projektowych realizujących projekty infrastrukturalne. Po drugie, mogą to być instrumenty bazujące na długu podporządkowanym do bankowego finansowania głównego. Tego typu wejście przez fundusze infrastrukturalne PFR ze swoimi instrumentami finansowymi do spółek projektowych umożliwia pozyskanie od banków standardowo od 60 do 80 procent finansowania kosztów projektu infrastrukturalnego w formie długu bankowego.
- W okresie ostatniego półtora roku jako Grupa PFR sfinansowaliśmy inwestycje infrastrukturalne o wartości ponad 10 mld zł. Istotny udział mają tutaj projekty realizowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości - powiedział Paweł Borys.
Wśród przedsięwzięć zrealizowanych przez Grupę PFR w zakresie infrastruktury są m.in.: budowa jednej z największych inwestycji na Pomorzu – głębokowodnego nabrzeża terminala kontenerowego w Gdańsku; inwestycja z PESA Bydgoszcz w rozwój krajowego transportu kolejowego; rewitalizacja przedwojennych kamienic na terenie Miasta Kazimierzowskiego w Radomiu, czy modernizacja zespołu akademików Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego i ich otoczenia.
Działający w Grupie PFR Bank Gospodarstwa Krajowego oferuje finansowanie projektów infrastrukturalnych w oparciu o finansowanie dłużne. BGK obsługuje także Krajowy Fundusz Drogowy, zapewniając finansowanie dla projektów realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Z kolei Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości dofinansowuje projekty drogowe w Polsce Wschodniej, zwiększając tym samym dostępność komunikacyjną miast wojewódzkich z tej części Polski. W ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia zaplanowane zostały inwestycje, które przyczynią się do lepszego skomunikowania stolic województw Polski Wschodniej z siecią dróg krajowych, przez co wzmocniona zostanie pozycja ww. miast jako istotnych rynków pracy. Inwestycje przyczynią się również do podniesienia konkurencyjności i ożywienia przedsiębiorczości w makroregionie.